اصفهان23

با دیده شوق اصفهان را دیدم/ آثار قشنگ باستان را دیدم/ با نصف دگر، دگر مرا کاری نیست/ صد شکر که این نصف جهان را دیدم

آثار تاریخی اصفهان - پل جویی (چوبی)
نویسنده : بهزاد سلطانی - ساعت ۱۱:٥٧ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ۳۱ تیر ۱۳۸۸
 

این پل که با پهنای کم و درازای نزدیک ۱۴۷ متر بر بستر زاینده رود، میان دو پل الله وردی خان (سی و سه پل) و پل خواجو ساخته شده‌است از سازه های دوره شاه عباس دوم در سال ۱۰۶۵ هجری است.

پل جویی (یا پل چوبی) اصفهان

برج شش گوشه وسط پل با چشمه‌های آب جاری، فرح بخش حال امیران، اشراف، مهمانان و سفیرانی بود که به حضور شاه شرفیاب می‌شدند.

پل جویی (یا پل چوبی) اصفهان

در قسمت غربی این پل آب رودخانه به صورت دریاچه‌ای در می‌آمد به همین لحاظ به آن «پل دریاچه» نیز می‌گفتند. نام دیگر آن پل سعادت‌آباد است. این پل هم‌اکنون در خیابان کمال اسماعیل قرار دارد.



 
 
آثار تاریخی اصفهان - پل شهرستان
نویسنده : بهزاد سلطانی - ساعت ۱:٤٩ ‎ق.ظ روز دوشنبه ٢٩ تیر ۱۳۸۸
 

پل شهرستان یا پل جی یا جسر حسین قدیمی ترین پل اصفهان روی رودخانهٔ زاینده رود است. این پل در زمان ساسانیان ایجاد گردید و در زمان دیلمیان و سلجوقیان تعمیر و مرمت شده است. پل شهرستان در جی‌ قدیم در شرق اصفهان واقع شده است. پایه ‏هاى آن بر روى سنگهاى طبیعى کف رودخانه استوار گردیده است.

پل شهرستان

 

 


 
 
آثار تاریخی اصفهان - پل خواجو
نویسنده : بهزاد سلطانی - ساعت ۱:٤۸ ‎ب.ظ روز یکشنبه ٢۸ تیر ۱۳۸۸
 

پل خواجو نگو، صراط بگو                                 این سخن هم به احتیاط بگو

ملک الشعرای بهار

 

پل خواجو به دستور شاه عباس دوم در سال 1060 هجری قمری بر روی زاینده رود و به صورت امروزی آن ساخته شد. طبق گفته ی تاریخ نگاران، در جای کنونی پل خواجو پل دیگری از عصر تیموری وجود داشته که دیگر قابل استفاده نبوده و این پل به جای آن و در نزدیکی باغ سعادت آباد و عمارت آینه خانه ساخته شد.

پل خواجو


 
 
آثار تاریخی اصفهان - سی و سه پل یا پل الله وردی خان
نویسنده : بهزاد سلطانی - ساعت ۱:٠٩ ‎ق.ظ روز یکشنبه ٢۸ تیر ۱۳۸۸
 

سی‌وسه‌پل یا پل الله‌وردی خان روی زاینده رود در شهر اصفهان ساخته شده‌ است. این پل که شاهکاری بی همتا از آثار دوره پادشاهی شاه عباس بزرگ است، به هزینه و بازبینی سردار سرشناس او الله وردی خان بنا شده‌است. نام‌های دیگر این پل «سی و سه پل» و «پل سی و سه چشمه» و «پل چهارباغ» و «پل جلفا» و سرانجام «پل زاینده رود» است.

سی و سه پل

 

 


 
 
نامداران روزگار صفوی
نویسنده : بهزاد سلطانی - ساعت ۱٢:۱٩ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ٢٤ تیر ۱۳۸۸
 

شاید در نگاه اول ارتباط نامداران روزگار صفوی با اصفهان آشکار به نظر نرسند. اما با کمی تامل می توان دریافت که به دلیل پایتختی اصفهان در این روزگار، هر کدام از این اشخاص دست کم بخشی از عمر گرانمایه ی خویش را در این شهر سپری کرده اند. در فهرست زیر نام الله وردی خان دیده می شود، و می دانیم که نام دیگر سی و سه پل، پل الله وردی خان است.

سی و سه پل

همچنین گفته می شود طراحی برخی از معماری های اصفهان را شیخ بهایی انجام داده است

شیخ بهایی

(برای نمونه طراحی جوی های بزرگی به نام مادی که وظیفه ی آبرسانی به کل شهر را بر عهده داشتند به او منسوب است)

مادی نیاصرم

 


 
 
دوران صفویان
نویسنده : بهزاد سلطانی - ساعت ۱۱:٥۱ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ٢۳ تیر ۱۳۸۸
 

عصر صفوی، عصر کمال و شکوفایی نبوغ معماری و شهرسازی در ایران است. زیباترین و با شکوه‌ترین آثار معماری ایران در همین دوره، توسط معماران خلاق و هنرمندی چون محمدرضا و علی اکبر اصفهانی آفریده شد. در زمان شاه عباس اول صفوی پایتخت از قزوین به اصفهان منتقل شد. اصفهان در مرکز امپراتوری صفوی قرار داشت و نسبت به قزوین به خراسان نزدیک تر بود. موقعیت جفرافیایی این شهر موجب افزایش سرعت عکس‌العمل شاه در مقابل تهدیدات ازبکان و عثمانیان بود.شاه عباس بدون ایجاد تفییرات عمده در بخش قدیمی شهر، بخش‌های جدیدی را به آن افزود. میدان نقش جهان، دولتخانه و خیابان چهارباغ در کنار بخش‌های قدیمی شهر ساخته شدند.

از ویژگیهای مهم در شیوهٔ معماری این دوره، علاوه بر استحکام و زیبایی ساختار، درخشش بیان است.

مسجد شیخ لطف ا...

در آثار این دوره تابش رنگ و نور، و جذابیت سطوح و شکوه چشمگیر آنها، احساس زیبائی خیره کننده‌ای در بیننده ایجاد می‌کند و طنین رنگها و سطوح مکرر کاشیهای درخشان به منظره‌ای شفاف، مجرد و روحانی تبدیل می‌شود.

 


 
 
اصفهان پایتخت ایرانی مقتدر
نویسنده : بهزاد سلطانی - ساعت ۱٠:٤٩ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ٢۳ تیر ۱۳۸۸
 

سلسله ی صفویه از مهمترین دوران تاریخی ایران محسوب می‌شود زیرا:

1- 900 سال پس از نابودی حکومت ساسانیان، حکومتی با پادشاهی متمرکز و ایرانی بر سراسر ایران آن روزگار فرمانروایی نکرده بود. با تشکیل این سلسله، ایران یک بار دیگر یکپارچه و قدرتمند گردید. در این زمان ایرانیان با رسیدن به مرزهای طبیعی خود، شکوه و جلال از دست رفته را بازیافتند.

2- صفویان شیعه را مذهب رسمی و فارسی را زبان رسمی ایران قرار دادند و بدین وسیله موجب اتحاد مردم ایران شدند. (بیشتر ایرانیان اهل تسنن بر مذهب شافعی و محب اهل بیت بودند)

3- ایران در دوره صفوی در زمینه مسائل نظامی، فقه شیعه، و هنر (معماری، خوشنویسی، و نقاشی) پیشرفت شایانی نمود.

ایران عصر صفوی

در سال 1000 هجری قمری، شاه عباس بزرگ که بی شک نامدارترین شهریار ایران زمین پس از اسلام است، اصفهان را به پایتختی ایران برگزید و 42 سال مقتدرانه (و اندکی مستبدانه) بر ایران حکومت کرد. حکومت این پادشاه مقتدر در این شهر اصفهان را به اوج شکوفایی رساند، به گونه ای که با مهمترین و زیباترین شهرهای جهان مقایسه می شد.

برگرفته از ویکی پدیا با تلخیص


 
 
بازهم یک هنر و یک سوغات از اصفهان - قلمزنی
نویسنده : بهزاد سلطانی - ساعت ۸:٢٥ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ٢۳ تیر ۱۳۸۸
 


آنچه امروز بعنوان قلمزنی‌ شناخته میشود و مصنوعات فراوانی‌ اعم‌ از مس‌ و برنج‌ بوسیله آن‌تزئین میگردد در ایران دارای سابقه ای بسیار طولانی‌ است‌.

از آثار فلزی دوره‌ هخامنش نمونه‌های بسیاری‌ بدست‌ نیامده تا دور نمای رواج این‌ هنر در‌آن دوران را مشاهده کنیم ولی‌ مجموعه‌ ظرفها و بشقابهای نقره و طلای عصر ساسانی‌ که‌ ‌بدست‌ استادان ایرانی‌ قلم خورده‌ است‌ و سلاطین این‌ سلسله را در بزم یا رزم‌ و شکار ‌نشان میدهد و در موزه‌ ارمیتاژ شهر لنینگراد نگاهداری‌ میشود رواج صنعت قلمزنی‌ را در ‌آن عصر تایید میکند.

اصفهان همیشه از مراکز مهم صنعت قلمزنی‌ ایران بوده‌ و هست و در حال حاضر بیشترین‌‌تعداد کارگاه های صنایع‌ دستی اصفهان را کارگاه های قلمزنی‌ مس‌ و برنج‌ تشکیل میدهند و ‌تعداد شاغلین این‌ رشته نسبت به‌ سایر رشته ها زیادتر است‌.

قلمزنی اصفهان


 
 
یک سوغات دیگر از اصفهان - سفره قلمکار
نویسنده : بهزاد سلطانی - ساعت ٤:٥٠ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ٢۳ تیر ۱۳۸۸
 

هنر ایران درختی کهن است که ریشه در ژرفای خاک کویر و شاخه تا بلندی البرز و سایه بر سر مردمی‌ دارد که از پیوند خود با او نه بریده و نه کاسته اند. مردمی‌که با هنر به دنیا آمده و در کنار آن زندگی می‌کنند.
چاپ پارچه تجسمی‌زنده از فرهنگ و هنر این سرزمین دارد. در ادوار مختلف تاریخ، نشانه های فرهنگ عمیق و پر قدرتی است که نه تنها در مقابل هجوم اقوام مختلف مقاومت کرده ، بلکه توانسته فرهنگ های تحمیلی بیگانه را در خود حل نموده و به آن سیمایی ایرانی ببخشد .
به راستی مردم ایران درباره ی هنر چه میدانند جز این که به حضور دائم آن در کنار خود عادت کرده اند و چگونه می توان برای مردم در مورد مسئله ای که به آن آشنا هستند سخن گفت؟

سفره قلمکار اصفهان

قلمکار سازی‌ از پیشه های کهن و قدیمی ایران است‌ که‌ قرنها در اوج‌ شهرت بوده‌ است‌.‌قلمکاری‌ و نقاشی‌ روی‌ پارچه‌ از دوره‌ مغولها در ایران مرسوم گشت.


 
 
غذاهای مخصوص اصفهان - ماش و قمری
نویسنده : بهزاد سلطانی - ساعت ۱٢:۱۸ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ٢۳ تیر ۱۳۸۸
 

اولین نکته ای که در ارتباط با این غذای خوشمزه باید عرض کنم، اینه که منظور از قمری در این غذا آن پرنده ای نیست که نام های دیگری همچون یاکریم، فاخته، به قول ما اصفهانی ها پاختر، به قول خراسانی ها موساکوتقی دارد.

بلکه قمری نام یک نوع کلم است که تصویر آن را در زیر می بینید:

قمری

اینم تصویر غذا:

ماش و قمری غذای اصفهان


 
 
غذاهای مخصوص اصفهان - بریان
نویسنده : بهزاد سلطانی - ساعت ۱۱:٤۸ ‎ب.ظ روز دوشنبه ٢٢ تیر ۱۳۸۸
 

شاید دوستان انتظار داشتند به عنوان اولین غذای اصفهان به این غذا بپردازم اما اشکالی نداره، ماهی رو هر وقت از آب بگیری تازه است.

اولین چیزی که در ارتباط با این غذا بایستی خدمتتون عرض کنم درباره ی نام این غذاست. نام این غذا بریان و به لهجه ی خود ما اصفهانی ها بریون است. اما متاسفانه برخی از هم میهنان محترم غیر اصفهانی به اشتباه به آن بریانی می گویند.

این اشتباه از آنجا به وجود آمده که اصولاً این غذا در منزل پخته نشده و معمولا خریداری می شود (مانند کباب)، روی شیشه مغازه هم نام شغل نوشته شده است:

بریانی (مانند کبابی)

و در واقع این هم وطنان نام شغل را با نام غذا اشتباه گرفته اند. خب حالا که این تذکر ادبی داده شد، بهتر است یک راست بریم به سراغ اصل مطلب:

بریان اصفهان

در ادامه به روش پخت بریان می پردازیم:


 
 
غذاهای مخصوص اصفهان - گوشت و لوبیا
نویسنده : بهزاد سلطانی - ساعت ۱۱:٠٩ ‎ب.ظ روز دوشنبه ٢٢ تیر ۱۳۸۸
 

نمی دونم با فرهنگ غذاهای اصفهانی چقدر آشنا هستید. اما جالبه بدونید که بخش بزرگی از غذاهایی که فقط در اصفهان پخته میشه و مخصوص اصفهانه، غذاهای حلیمی هستند. یعنی غذاهایی که به لحاظ ظاهری حالتی مثل حلیم دارند. تعداد این غذاها کم نیست. ان شاء ا... در آینده درباره طرز تهیه ی آن ها بیشتر خواهیم گفت.

گوشت و لوبیا غذای سنتی اصفهان

اما غذای این پست که بسیار خوشمزه است و معمولاً هم به همراه ترشی خورده میشه گوشت و لوبیا است. این شما و این هم طرز تهیه گوشت و لوبیا با لهجه ی شیرین اصفهانی:




 
 
غذاهای مخصوص اصفهان - خورش ماست
نویسنده : بهزاد سلطانی - ساعت ۱۱:٤٥ ‎ب.ظ روز یکشنبه ٢۱ تیر ۱۳۸۸
 

خورش ماست یکی از خوشمزه ترین غذاهایی است که بنده تاکنون خورده و بسیار دوست داشته ام. به همه شما هم پیشنهاد می کنم که اگر تاکنون آن را نخورده اید، دست کم یک بار آن را بچشید.

خورش ماست

وقتی به کتاب های آشپزی سر بزنید روش درست کردن آن با گوشت مرغ را می توانید پیدا کنید. اما روشی که مردم اصفهان برای پخت آن دارند کمی متفاوت است. در ادامه به روش پخت این خورش خوشمزه در اصفهان خواهیم پرداخت:



 
 
از هنرهای دستی اصفهان - کاشی سازی و کاشی کاری
نویسنده : بهزاد سلطانی - ساعت ۱:٢٧ ‎ق.ظ روز یکشنبه ٢۱ تیر ۱۳۸۸
 

یکی از هنرهای دستی اصفهان که از زمانهای کهن رواج داشته، کاشیکاری است قدیمی ترین کاشی های موجود در اصفهان ، کاشی های فیروزه ای رنگی است که کتیبه های تاریخی مناره های دوران سلجوقی با آنها تزئین شده است. در قرن هشتم قمری با تزئین بناها با کاشی ترقی بسیار کرد و تا اواخر نیمه اول قرن دوازدهم هجری قمری که زمان انقراض سلسله صفویه است ادامه داشت.

به تدریج استفاده از کاشی با نقوش گل و بوته، نوع خشت و هفت رنگ رواج و کاشیکاران اصفهانی علاوه بر گل و بوته و اشکال هندسی از نقش حیوانات در تزئین کاخها و منازل استفاده کردند.

قدیمی ترین کاشی کاری اصفهان 

منبع : پارتاکانا


 
 
زیباترین و البته گران ترین سوغات اصفهان - میناکاری
نویسنده : بهزاد سلطانی - ساعت ۱:٥٠ ‎ق.ظ روز پنجشنبه ۱۸ تیر ۱۳۸۸
 

مینا کاری‌ هنر درخشان آتش‌ و خاک است‌، با رنگهای پخته و درخشان که‌ سابقه آن به‌ 1500‌سال پیش از میلاد میرسد.‌ آقای علینقی وزیری در کتاب تاریخ‌ عمومی‌ هنرهای مصور قبل از تاریخ‌ تا اسلام مینویسد:‌از جمله هنرهای دستی ایرانیان در گذشته های دور تزئین و کنده کاری‌ روی‌ فلزات است‌.‌ظروف‌ فلزی بدست‌ آمده از فلزات گوناگون ساخته شده که‌ مهمترین‌ آنها عبارتست از: طلا،‌نقره، مس‌، برنز، برنج‌، آهن‌، فولاد، سرب، آلومینیوم و کرم.‌ این‌ فلزات برای زینت آلات و ظروف‌ گوناگون بکار میرفته زیرا که‌ امکان ساختن ابزار لازم‌ در ‌یک ورق‌ فلز چندان مشکل و ناممکن نبوده‌ از جمله موارد فلز کاری‌ میتوان از ترصیع یعنی به‌ ‌جا نشاندن قط‌عات کوچک‌ فلزهای مختلف روی‌ سط‌ح‌ فلزی از نوع جنس دیگر و ایجاد تناسب‌‌میان قط‌عات با در نظ‌ر گرفتن رنگ‌ و اشکال هندسی‌ آنها و ایجاد شکل یا نقش وسیله آنها و‌مینا کاری‌ نام برد. بررسی‌ هایی‌ که‌ در مورد مینا سازی‌ شده نشان میدهد میناهایی‌ که‌ بنام‌بیزانس‌ مشهور است‌ از مینا سازی‌ ایرانی‌ اقتباس شده است‌.‌ قدیمیترین‌ نمونه‌های مینا کاری‌ موجود موید این‌ ادعاست‌ که‌ مینا کاری‌ نیز مانند بسیاری‌ از‌هنرهای دیگر برای اولین بار در ایران پیدا شده و از ایران به‌ سایر کشورها راه یافته است‌.‌ در دوران مغول سبک جدیدی در فلز سازی‌ و مینا کاری‌ ایران بوجود آمد. اشکال و تصاویری‌که قیافه‌ و لباس اعضای دربار ایران را داشتند، جای اشکال و تصاویر عربی‌ دوره‌ قبل را‌گرفتند و بویژه ترصیع فلز در عصر تیموری‌ به‌ منتهی درجه‌ شرقی‌ خود رسید. در زمان صفویه‌ زمینه ی هنر مینا کاری‌ و فلز کاری‌ تغییر یافت‌ ظروف‌ نقره در این‌ دوره‌‌نقوش میناتور از قبیل مجالس‌ بزم در دربار و یا مجالس‌ شکار، یا اسب‌ سواری‌ مزین‌ گشت و ‌هنر مینا سازی‌ از نقشهای اسلیمی و گل‌ تغذیه‌ کرد و رنگ‌ قرمز مورد مصرف بیشتری‌داشت‌ و شهر اصفهان یکی از مراکز عمده مینا کاری‌ بحساب می‌آمد که‌ هنوز هم‌ تنها مرکز‌این‌ هنر محسوب میشود.

میناکاری


 
 
یک سوغاتی زیبا از اصفهان - خاتم
نویسنده : بهزاد سلطانی - ساعت ۳:٢٢ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ۱٧ تیر ۱۳۸۸
 

خاتم ترکیبی است از چند ضلعی‌های منظم با تعداد اضلاع متفاوت که با استفاده از مواد اولیه گوناگون در رنگ‌های مختلف تشکیل می‌شود. پنج ،شش ف هشت یا ده ضلعی است.

خاتم از هنرهای دستی دقیق و پرکار است که تولید و ساخت آن احتیاج به دقت و حوصله زیاد دارد .چند ضلعی‌هایی که درخاتم‌سازی به کـــار می‌آید

در لغت‌نامه دهخدا خاتم‌ساز چنین معنی شده است: «آنکه پاره‌های استخوان را در چوب با نقش و نگار بنشاند. خاتم‌سازی عمل خاتم‌ساز را گویند.»

خاتم کاری اصفهان


 
 
یک سوغات خوردنی دیگر از اصفهان - پولکی
نویسنده : بهزاد سلطانی - ساعت ۳:۱۳ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ۱٧ تیر ۱۳۸۸
 

پولکی یکی از سوغاتی‌ها و شیرینی‌های معروف اصفهان است. طرز تهیه ی این شیرینی ساده است، شما نیز به سادگی می توانید آن را در منزل تهیه کنید:

   مقداری شکر و آب را با نسبت 2 به 1 به همراه اندکی سرکه ی سفید مخلوط کرده و به مدت ۴۵ دقیقه روی اجاق بگذارید تا طلائی رنگ شود. سپس آن را روی یک سطح صاف پهن کرده و صبر ‌کنید تا سفت شود. اکنون تنها کاری که باید انجام دهید، شکستن و میل کردن آن با چای است.( کاری که بسیاری از همشهریان بنده بدان عادت دارند)

چای و پولکی اصفهان


 
 
اصلی ترین سوغات اصفهان - گز
نویسنده : بهزاد سلطانی - ساعت ۱٢:٤٩ ‎ق.ظ روز دوشنبه ۸ تیر ۱۳۸۸
 

یکی از معروفترین سوغات های اصفهان گز می‌باشد. مواد اولیه این شیرینی مطبوع و مشهور که گزانگبین است، در اطراف این شهر به عمل می‌آید.

گز انگبین ریشه ی گیاهی به نام درخت (یا بته) گز است. ارتفاع این درخت کوهستانی حداکثر به دو متر می‌رسد و بیشتر در مناطق خوش آب و هوای بختیاری و خوانسار در دامنه ی کوه ها به عمل می‌آید.

در اواخر تابستان محصول این درخت آماده ی برداشت می‌شود و دانه‌های برّاق و زرد رنگی مثل دانه ی ارزن از ساقه‌های این درخت بیرون می‌زند. در این هنگام صاحبان درختان گز باید محصول را، قبل از اینکه ریزش باران های پاییزی شروع شود، برداشت کنند.


 
 
مردآویج
نویسنده : بهزاد سلطانی - ساعت ۳:٢٤ ‎ب.ظ روز یکشنبه ٧ تیر ۱۳۸۸
 

همشهریان محترم بنده حتماً «مردآویج» را به عنوان نام یکی از خیابان های قدیمی اصفهان می شناسند (که البته اخیراً نام آن خیابان به شیخ کلینی تغییر یافته است) اما آیا ریشه ی این لغت را می دانید؟ می دانید مردآوریج که بوده است؟


 
 
معماری اصفهان در دوران صفویه
نویسنده : بهزاد سلطانی - ساعت ۳:٢۱ ‎ق.ظ روز شنبه ٦ تیر ۱۳۸۸
 

عصر صفوی، عصر کمال و شکوفایی نبوغ معماری و شهرسازی در ایران است. زیباترین و با شکوه‌ترین آثار معماری ایران در همین دوره، توسط معماران خلاق و هنرمندی چون محمدرضا و علی اکبر اصفهانی آفریده شد.

میدان نقش جهان

در زمان شاه عباس اول صفوی پایتخت از قزوین به اصفهان منتقل شد. اصفهان در مرکز امپراتوری صفوی قرار داشت و نسبت به قزوین به خراسان نزدیک تر بود. موقعیت جفرافیایی این شهر موجب افزایش سرعت عکس‌العمل شاه در مقابل تهدیدات ازبکان و عثمانیان بود.شاه عباس بدون ایجاد تفییرات عمده در بخش قدیمی شهر، بخش‌های جدیدی را به آن افزود. میدان نقش جهان، دولتخانه و خیابان چهارباغ در کنار بخش‌های قدیمی شهر ساخته شدند.

 


 
 
معماری اصفهان در دوران سلجوقیان
نویسنده : بهزاد سلطانی - ساعت ۳:۱۸ ‎ق.ظ روز شنبه ٦ تیر ۱۳۸۸
 

معماری سلجوقیان - که بویژه در مسجد جامع نمود می‌یابد - ساده و بی‌پیرایه اما با ظرافت فراوان است. از ویژگی‌های دیگر معماری این دوره سکوت و درونگرایی به دور از هر گونه جلوه‌گری آن است. بجای آنکه بیننده تحت تأثیر آنی آن قرار گیرد، آرام آرام زیبائی و عظمت اسرار آمیز آن را در جای خود احساس می‌کند. برخلاف معماری و هنر دوره صفوی که توجه به جلوه‌های رنگ و نور و چشمگیری و درخشندگی از ویژگی‌های آن است.

آرامگاه ملکشاه و سلطان سنجر و خواجه نظام الملک از آثار تاریخی این دوره در شهر اصفهان می‌باشد.

مسجد جامع اصفهان

منبع: ویکی پدیا


 
 
آثار تاریخی اصفهان
نویسنده : بهزاد سلطانی - ساعت ۳:۱٤ ‎ق.ظ روز شنبه ٦ تیر ۱۳۸۸
 

اصفهان سرشار از آثار هنری و تاریخی است که میدان نقش‌جهان، مِنارْ جُنبان، هتل عباسی، برج کبوترخانه، گذر چهارباغ عباسی، سبزه میدان، کاخ چهلستون، آتشگاه اصفهان، کاخ عالی‌قاپو، کاخ هشت‌بهشت و مدرسه چهارباغ از بارزترین آنها هستند.

پل‌های تاریخی : پل جویی، پل شهرستان، پل مارنان، سی و سه پل یا پل الله وردیخان و پل خواجو

بازارهای تاریخی : بازار اصفهان، بازار قیصریه اصفهان یا بازار صفویه یا بازار سلطانی، بازار شاهی یا بازارچه بلند بازار دردشت، بازار بیدآباد، بازار و ریسمان، بازار غاز، بازارهای معروفی اطراف میدان نقش‌جهان: بازار مسگرها، بازار ترکش‌دوزها، بازار کلاهدوزها، بازار لواف‌ها و بازار آهنگرها

مساجد تاریخی: مسجد علی، مسجد امام، مسجد حکیم، مسجد حاج‌ محمدجعفر آباده‌ای، مسجد علیقلی‌آقا، مسجد قطبیه، مسجد ایلچی، مسجد آقا نور، مسجد رکن الملک، مسجد سید، مسجد رحیم خان، مسجد صفا، مسجد ذوالفقار، مسجد خان، مسجد شیخ لطف الله، مسجد مصری، مسجد جمعه، مسجد لنبان و مسجد مقصودبیک
مسجد امام-نقش جهان

از دوره قبل از اسلام، چیزی به جز بقایای آتشکده‌ای در کوه آتشگاه، اکتشافات اندکی در تپه اشرف و همچنین پل شهرستان (متعلق به دوران ساسانیان) بجا نمانده‌است که از میان آن سه تنها بنای برپا و برجا همین پل شهرستان است.

بیشتر آثار تاریخی بجا مانده در مربوط به دورهٔ اسلامی است. آثاری از تمامی دوره‌های تاریخی پس از اسلام بجا مانده‌است اما بویژه آثار دو دوره باشکوه از تاریخ اصفهان یعنی دورهٔ سلجوقی و دورهٔ صفوی برجستگی ویژه‌ای دارد، که هر کدام دارای ویژگی‌ها و سبک معماری یگانه خود است.

منبع: ویکی پدیا


 
 
تاریخ اصفهان
نویسنده : بهزاد سلطانی - ساعت ۳:٠۸ ‎ق.ظ روز شنبه ٦ تیر ۱۳۸۸
 

در طول تاریخ به آسانی نمی‌توان رد شهر اصفهان را بطور پیوسته دنبال نمود. هر چند اصفهان در مرکز فلات ایران قرار داشت. به علت آنکه در دوران پیش از اسلام نقطه ثقل امپراتوری‌های هخامنشی تا ساسانی، قلمرو غربی امپراتوری‌ها و بخصوص بین النهرین بود، این شهر در کانون توجه این سلسله‌ها قرار نداشت.

نقشه امپراتوری ایران در دوره ساسانیان

نقشه امپراتوری ایران در دوره ساسانیان

در طول تاریخ تا دوران اسلامی می‌توان در محل فعلی شهر اصفهان ردپای شهرهای مختلفی تحت نامهای مختلف، محلهای مختلف و حتی مردمان متفاوتی را پیگیری نمود. هر چند در دوران اسلامی منطقه جغرافیایی اطراف شهر نام اَسپاهان که نام تقسیم بندی حکومتی زمان ساسانیان بوده‌است را حفظ کرده‌است.

در هنگام حمله اسکندر مقدونی به ایران، این شهر مرکز گابیویی‌ها بوده‌است و از آن تحت عنوان گابای یا تابای نام برده شده‌است. در قرون اولیه اسلامی، منابع اسلامی از دو شهر در مکان فعلی شهر اصفهان نام می‌برند؛ شهری بنام جَی در مکان فعلی محله جِی و دیگری شهری در سه کیلومتری غرب جَی با نام یهودیه که جمعیتی قابل توجه از یهودیان را در خود جای داده بود. بعد از اسلام این شهر رو به پیشرفت نهاد. در دوره سلجوقی این شهر به عنوان پایتخت سلجوقیان برگزیده شد. اوج شکوفایی اصفهان به زمان صفویان بر می‌گردد؛ هنگامی که شاه عباس کبیر پایتخت صفویه را به این شهر منتقل نمود.

منبع: ویکی پدیا


 
 
اصفهان - موقعیت جغرافیایی
نویسنده : بهزاد سلطانی - ساعت ۳:٠٤ ‎ق.ظ روز شنبه ٦ تیر ۱۳۸۸
 

اصفهان (پارسی میانه: سپاهان؛ فارسی دری: اصفهان)شهری باستانی در مرکز ایران است که به فاصله ۴۲۰ کیلومتری جنوب تهران، پایتخت ایران، قرار دارد.

موقعیت ایران در خاورمیانه


موقعیت استان اصفهان در ایران


شهر اصفهان، مرکز استان اصفهان و نیز مرکز شهرستان اصفهان است، و در فرهنگ ایرانی به «نصف جهان» مشهور شده‌است. به لحاظ جمعیت بعد از تهران و مشهد سومین شهر بزرگ ایران می‌باشد. این شهر طبق سرشماری نفوس و مسکن، در سال ۱۳۸۵، ۱٬۵۸۳٬۶۰۹ نفر جمعیت داشته‌است.‎این شهر از دیر باز از مهمترین مراکز شهر نشینی در فلات ایران بوده‌است. بناهای تاریخی متعددی در شهر وجود دارد که تعدادی از آنها بعنوان میراث تاریخی در یونسکو به ثبت رسیده‌است.

اصفهان در منطقه‌ای نیمه‌کویری در مرکز ایران و در کنار رودخانهٔ زاینده‌رود قرار گرفته‌، و از مراکز گردشگری، فرهنگی و اقتصادی ایران است. آب و هوای آن معتدل و دارای فصول منظم است.

میزان تراکم جمعیت استان های ایران

میزان تراکم جمعیت در استان های ایران


منبع: ویکی پدیا



 
 
پیشینه ی نام اصفهان
نویسنده : بهزاد سلطانی - ساعت ۱:٠٠ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ۳ تیر ۱۳۸۸
 

شهر اصفهان از روزگاران کهن تا کنون به نامهای: صفاهان، صفویان، پارتاک، پارک، پاری، پاریتاکن، پارتیکان، جی، دارالیهودی، رشورجی، سپاهان، سپانه، شهرستان، صفاهان، صفاهون، گابا، گابیان، گابیه، گبی، گی، نصف جهان و یهودیه سرشناس بوده‌است.

بیشتر نویسندگان بر این باورند که چون این ناحیه پیش از اسلام، به ویژه در دوران ساسانیان، مرکز گردآمدن سپاه بود و سپاهیان مناطق جنوبی ایران، مانند:بختیاری، فارس، خوزستان، سیستان و... در این ناحیه گرد آمده و به سوی محل نبرد حرکت می‌کردند، آنجا را «اسپهان» گفته، سپس عربی شده و به صورت «اصفهان» درآمده‌است. بنابراین اصفهان معرب واژهٔ اسپهان در زبان پهلوی و به معنی مرکز گردآمدن سپاه است.

این شهر دارای واژگان کهنتری است که با نام کنونی آن، هیچ گونه پیوندی ندارد، مانند:

گابیان، گابیه، جی، گبی، گی، گابا.

منبع: ویکی پدیا


 
 
دمدمه های اردیبهشت
نویسنده : بهزاد سلطانی - ساعت ۱٢:٥۳ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ۳ تیر ۱۳۸۸
 

دمدمه های اردیبهشت، اصفهان چون شاهزاده ی افسون شده ی افسانه است که طلسمش را شکسته اند و آرام آرام از خواب بیدار می شود. شکوفه های به و بادام، رویاهای پرپر شده ی اویند و بید مجنون، معشوقه ای که زلف های خود را بر او افشانده است.

اما بهار جاویدان، در این رنگ ها و نقش های کاشی ها جای دارد؛ بهار منجمد و رمزآلود، چنان که گویی کالبد بنا، مینایی است که روح ایران را در آن حبس کرده اند.

من بار دیگر در برابر این مجموعه ی حیرت انگیز از خود پرسیدم، به چه معنایند این نقش ها و رنگ ها؟ ترکیب ریاضی وار، مجرد، پر از کنایه و ابهام و اشاره و راز که در آن همه چیز به نقش ترجمه شده است: هم دنیای خواب و هم دنیای بیداری، هم ضمیر آگاه و هم ضمیر ناخودآگاه، هم گذشته و هم آینده. چه می خواهند بگویند این بوته ها و خط ها و اسلیمی ها که در هم می پیچند، به هم می پیوندند و باز می شوند و می روند و باز می گردند، مانند رگ های یک بدنِ زنده و سرانجام در نقطه ای گم می شوند؛ بی آن که بتوان ردّ پای آن ها را تا به آخر دنبال کرد.

و تنها جوابی که می یابم، این کلمه است: بهشت؛ این نقش ها و رنگ ها، آرزو و رویای جهانی بهتر را در خود دارند.جهانی شبیه به بهشت که در آن کوشیده شده است تا «ناپیدا کران» در «محدود» جای گیرد و لانه ای برای «نامحدود» جسته شود.

 

بخشی از کتاب صفیر سیمرغ نوشته ی دکتر محمد علی اسلامی ندوشن


 
 
اصفهان از زبان ناصرخسرو قبادیانی
نویسنده : بهزاد سلطانی - ساعت ۱٢:٢٢ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ۳ تیر ۱۳۸۸
 

درهمه زمین پارسی گویان شهری نیکوتر و جامع تر و آبادان تر از اصفهان ندیدم. شهرى است بر هامون نهاده، آب و هوایى خوش دارد و هر جا که ده گز چاه فرو برند، آبى سرد و خوش بیرون آید. و شهر دیوارى حصین دارد و دروازه‌ها و جنگ‌گاه‌ها ساخته و بر همه بارو و کنگره ساخته. و در شهر جوى‌هاى آب روان و بناهاى نیکو و مرتفع. و در میان شهر مسجد آدینه بزرگ و نیکو. و باروى شهر را گفتند سه فرسنگ و نیم است و اندرون شهر همه آبادان، که هیچ از وى خراب ندیدم، و بازارهاى بسیار، و بازارى دیدم از آن صرافان که اندر او دویست مرد صراف بود و هر بازارى را دربندى و دروازه‌اى و همه‌ى محله‌ها و کوچه‌ها را همچنین دربندها و دروازه‌هاى محکم و کاروانسراهاى پاکیزه بود. و کوچه‌اى بود که آن را کوطراز مى‌گفتند و در آن کوچه پنجاه کاروانسراى نیکو و در هر یک بیاعان و حجره‌ داران بسیار نشسته. و این کاروان که ما با ایشان همراه بودیم یک هزار و سى‌صد خروار بار داشتند که در آن شهر رفتیم، هیچ بازدید نیامد که چگونه فرود آمدند که هیچ جا تنگى نبود و تعذر مقام و علوفه

بخشی از سفرنامه ی ناصر خسرو قبادیانی

حکیم ناصرخسرو قبادیانی