اصفهان23

با دیده شوق اصفهان را دیدم/ آثار قشنگ باستان را دیدم/ با نصف دگر، دگر مرا کاری نیست/ صد شکر که این نصف جهان را دیدم

مشاهیر اصفهان - استاد محمود فرشچیان
نویسنده : بهزاد سلطانی - ساعت ۱٢:۱٦ ‎ق.ظ روز یکشنبه ۱٦ خرداد ۱۳۸٩
 

محمود فرشچیان به سال 1308 شمسی در اصفهان، دیده به جهان گشود. پدرش، حاج غلامرضا فرشچیان، از تجار فرش بود و در کار هنر قالی بافی دست داشت.






این زمینه مساعد برای پرورش ذوق و شوق او در راه آشنایی با هنر موثر افتاد. از سالهای پیش از مدرسه از روی نقشه های قالی طرح میزد، تا به تدریج دستش در کار نقش پردازی روان گردید. فرشچیان در طی تحصیلات مقدماتی در محضر استاد میرزاآقا امامی اصفهانی هنرمند چیره دست و پرآوازه دیار اصفهان، به آموختن نقاشی دلبستگی تمام پیدا کرد و دل در گرو نقشهای زیبا بست. او از کار هنر احساس رضایت و شادمانی داشت.
از کلاس هفتم دبیرستان فرشچیان قدم به هنرستان هنرهای زیبای اصفهان گذاشت و چهار سال در آن جایگاه عاشقی، زیر نظر استاد عیسی بهادری، استاد نابغه و توانمند نقاشی قالی، مینیاتور، نقاشی رنگ و روغن، به فراگیری اصول و مبانی طراحی نقوش سنتی (نقشه قالی، تذهیب، مینیاتور) پرداخت.
 



حافظ، استاد محمود فرشچیان 1374

 


بدون شک نقش استاد عیسی بهادری در پرورش و خلاقیتهای محمود فرشچیان نقشی فوق العاده ارزشمند بود. استاد در بیان احساس و تجسم شعرگونه عواطف، به شیوه ای کاملا جدید  موفق به هماهنگی و همگامی میان مضمون و محتوا و شکل و فرم نقاشی هایش گردید و این مشخصه اصلی کار او در نقاشی شد. فرشچیان در جوانی بسیار پرتلاش و خستگی ناپذیر به کار و طراحی نقوش مختلف میپرداخت. او در مطالعه آثار تاریخی شهر اصفهان (چهل ستون، عالی قاپو، مسجد شیخ لطف الله و ... طرحهای اسلیمی و ختایی کاشیکاری های بی نظیر آن آثار سر از پا نمیشناخت و چون محققی موشکافانه این نقش ها را مطالعه می کرد. فرشچیان حتی در دوره سربازی نیز دست از قلم و رنگ برنداشت و آثاری دیدنی آفرید که مورد تشویق مقامات قرار گرفت.


گرمای عشق 1378 محمود فرشچیان

سال فعالیت است. این قدرت قلم و صلابت و استواری خطوط قلم گیری است که از او هنرمندی پرآوازه و مشهور ساخته است. از نظر محتوا و مضمون، آثار استاد عمدتا با الهام از ادبیات عرفانی و باورهای مذهبی ساخته و پرداخته شده اند. سخن آخر اینکه امروز استاد فرشچیان از پس نزدیک به پنجاه سال کسب هنر و مهارت در کار نقاشی و خلق نقشهای دلنشین و جشم نواز، هنرمندی است که به جرآت میتوان او را صاحب سبک جدید در نقاشی ایرانی (مینیاتور) دانست.

ایتالیایی‌ها، مجموعه‌ای تازه از محمود فرشچیان منتشر می‌کنند. این کتاب نفیس که با 100 اثر برگزیده از سالهای 1370 به بعد این استاد صاحب سبک نگارگری و مینیاتور ایرانی همراه است، بزودی در دنیا منتشر می‌شود که با مقدمه 12 منتقد هنرشناس، هنرمند و کارشناس هنری موزه‏های مهم و مدرسان دانشگاه‏های هنری جهان، همراه است.
کویچیرو ماتسورا مدیرکل یونسکو، پروفسور امبرتو بالدینی استاد کرسی تاریخ هنر و رئیس دانشگاه بین‌المللی هنر فلورانس ایتالیا، هوانگ جو نقاش چینی و رئیس مرکز تحقیقات هنری چین و موزه «یان هوانگ» پکن، فرانسیس ریشار موزه‌دار ارشد بخش نسخه‌های خطی کتابخانه ملی فرانسه، ل.زینچونک منتقد هنرشناس موزه «ت.ج شوچنگو کیف» اکراین، پروفسور برت فراکنر رئیس کرسی ایران‌شناسی، زبان، تاریخ و فرهنگ دانشگاه بامبرگ آلمان، دکتر شیکفو بوکیمورو رئیس موزه هنر استانداری «هیو کن» ژاپن، پروفسور ارنست کروبه نخستین رئیس موزه هنراسلامی در موزه «متروپلیتن» و استاد ممتاز دانشگاه «ونیز» ایتالیا، پروفسور الینور سیمز معاون سابق رئیس موزه بخش اسلامی، موزه هنر متروپلیتن و دانشیار تاریخ هنر اسلامی در دانشگاه‏های مینه‌سوتا و پنسیلوانیا آمریکا، پروفسور استوارت کری ولش سرپرست بخش هنرهای اسلامی و هنری موزه «سالکر» دانشگاه هاروارد، پروفسور رابرت هلین براند استاد دانشگاه ادینبورگ انگلستان، فدریکو میور مدیر کل یونسکو و بازیل رابینسون عضو فرهنگستان بریتانیا و سرپرست بخش هنری موزه ویکتوریا آلبرت لندن، درباره آثار این هنرمند برجسته ایرانی مطالبی نگاشته‌اند که در مقدمه کتاب آمده است.
این استاد 76 ساله اصفهانی که در حال حاضر مقیم ایالت نیوجرسی آمریکاست، در فاصله سالهای 1327 تا 1373 در 83 نمایشگاه گروهی شرکت و 51 نمایشگاه انفرادی برپا کرده است. وی که ناظر ساخت ضریح مطهر حضرت علی‌ بن موسی‌ الرضا (ع) بوده است، هر بار که به ایران می‌آید، به نخستین جایی که عزیمت می‌کند، مشهد مقدس است.
نام محمود فرشچیان در سال 1379 در فهرست روشنفکران قرن بیست ‌و یکم ثبت شده است و موزه‌دارها و مجموعه‌داران شخصی به داشتن قطعه‌ای از او مباهات می‌کنند.